چجوری به کمک فیلم و سریال زبان تمرین کنیم؟

آیا میشه از طریق فیلم و سریال زبان انگلیسی یاد گرفت؟

یکی از روش های تمرین و یادگیری زبان انگلیسی برای خیلی ها دیدن فیلم و سریال بوده و هست. یه عده ای، مثل خود من با دیدن فیلم و سریال میتونن کلی اصطلاح و مطلب جدید یاد بگیرن. فیلم و سریال ها یک منبع بسیار خوب برای یادگیری زبان انگلیسی به روز و اصطلاحات پرکاربرد به حساب میاد. اگر این منابع با دقت و تکنیک صحیح به کار گرفته بشن، میتونن بسیار مفید و کاربردی باشن. مثلا برای شروع میشه با یک سری فیلم و سریال های ساده تر شروع کرد، بعد سراغ حرفه ای ترها رفت و به سطح های بالاتری از یادگیری و کاربرد زبان رسید. حالا سوالی که شاید پیش بیاد اینه که چجوری میشه این کارو کرد؟

چجوری باید از این همه منبع زبان یاد گرفت؟

اولین کاری که باید انجام داد اینه که باید هدف گذاری دقیق انجام بدید. یعنی چی؟ یعنی اول انتخاب کنید که چه چیزی رو میخواید کار کنید. بیاید هدف خودتونو مشخص کنید. یعنی باید بخش های مختلف زبان انگلیسی رو برای یادگیری به حساب بیارید. مثلا تعیین کنید که چه چیزی رو میخواید یا میتونید از این فیلم یاد بگیرید. وقتی مشخص بشه که این منبع قراره چه کمکی به شما بکنه، انجام دادنش و پیش بردنش و درنهایت ارزیابی کردنش خیلی راحت تر میشه. دقیقا مثل کتاب خوندن. یعنی شما نمیرید یه کتاب بخرید که همه چیز رو باهاش یاد بگیرید. هر کتابی رو به هدف خاص خودش تهیه میکنید. حالا ممکنه یه کتابی چند تا موضوع رو براتون کاور بده، ولی حتی دایره المعارف هم کاربری محدودی داره. پس قدم اول برای یادگیری زبان با فیلم مشخص کردن هدفه.

چه اهدافی میتونه وجود داشته باشه؟

جواب این سوال تقریبا مشخصه. بخش های مختلف یادگیری زبان انگلیسی شامل کلمه، گرامر، اصطلاح، ضرب المثل ها، تلفظ و لهجه و هرچی که فکرشو بکنید میشه.

برای هر فیلم چندتا هدف رو انتخاب کنیم؟

به نظر من شما برای هر فیلم یا هر قسمت سریال دو تا هدف رو انتخاب کنید کافیه. بیشتر از دوتا میتونه یکم باعث سردرگمی یا حتی frustration بشه، که میتونه شما رو زده کنه و این اصلا خوب نیست. دقت داشته باشید که هدفی که انتخاب میکنید رو نه اونقدر بزرگ و دست نیافتنی تعریف کنید که خیلی درگیرتون کنه، نه اونقدر راحت باشه که حس تلاش کردن رو ازتون بگیره. درضمن، در نظر داشته باشید که نیازی نیست که اینقدر خودتونو درگیر این اهداف بکنید که لذت فیلم و سریال با زبان انگلیسی رو از بین ببرید.

حالا چجوری انجامش بدیم؟

شما یه فیلم یا سریال رو انتخاب میکنید (مثلا Friends). بعد انتخاب میکنید که روی چه بخشی و چه هدفی میخواید کار کنید. مثلا میخواید روی لغت و اصطلاحاتش کار کنید. ابتدا یه قسمتش رو کامل تماشا میکنید، و ازش لذت میبرید، حالا یا با زیرنویس فارسی (زیرنویس خووووب) یا انگلیسی. بعد برای بار دوم، باید با حوصله زیاد یه بخشی رو ببینید و اون کلمه ها و اصطلاحات قشنگ و جدیدش رو یادداشت کنید و جمله ای که به کار بردن رو بنویسید. نیازی نیست که هرچیزی که میگن رو بنویسید. فقط کافیه اوناییش که شما می پسندید و میدونید به کار میبرید رو یادداشت کنید. دقت داشته باشید که اگر کلاس فری دیسکاشن، یا کلاس آیلتس و تافل هم شرکت میکنید میتونید موضوعات رو بر اون اساس مشخص کنید. وقتی که تموم شد، این یادداشت رو موضوع بندی میکنید و هر کلمه یا اصطلاح رو توی موضوع خودش یادداشت میکنید. موضوعات میتونه شامل “مثال زدن، شوخی کردن، مسخره کردن، دعوت کردن و …” باشه. و بعد اینا رو به مرور تمرین میکنید و توی مکالمه ها یا متن های تمرینی خودتون به کار میبرید.

بقیه اهداف چی؟

بقیه اهداف رو میتونید توی دفعات بعدی که همین قسمت رو میبینید تمرین کنید یا این که با قسمت های دیگه انجامش بدید. و به مرور زمان، بعد یه مدت نه تنها کلی فیلم و سریال دیدید، بلکه کلی مطلب جدید هم یاد گرفتید. اگر این کارو چندماه انجام بدید مطمئن باشید از فیلم انگلیسی دیدن هم بیشتر لذت میبرید. البته باید بگم که حتما اهدافی که توی اولویت قرار میدید با توجه به دوره هایی که شرکت میکنید باشه. مثلا اگر قصد آمادگی آزمون آیلتس و تافل دارید حتما تمرکزتون روی گرامر و اصطلاحاتش باشه.

آیا این کار جای کلاس آیلتس و تافل رو میگیره؟

خب مسلما نه! ولی دیدن فیلم و سریال میتونه تا حد خوبی به بالاتر بردن آمادگی شما کمک میکنه. یعنی انجام دادن این تمرین میتونه تا حدی حکم آمادگی آزمون آیلتس و تافل رو داشته باشه. چون هرچه بیشتر فیلم و سریال ببینید، هم با لهجه و ها و گویش های مختلف آشنا میشید، هم کلمه و اصطلاح و گرامرای مختلف رو یاد میگیرید. ولی برای گرفتن نمره خوب توی این آزمون ها شما باید مهارت های آزمون ها رو تمرین بکنید. (که البته بگم برای این مهارت ها ما هم کلاس داریم و هم کلی ویدئو).

آیا دیدن فیلم و سریال برای کلاس Free Discussion خوبه؟

صد در صد! دیدن این فیلم ها به شما کمک میکنه ایده های خوبی برای شرکت توی کلاس های فری دیسکاشن داشته باشید.

راستی، میدونستید که ما کلاس های Online Free Discussion هم داریم که شما میتونید با توجه به سطح خودتون شرکت کنید و کلی تمرین کنید و چیزای جدید یاد بگیرید؟

همینطور اگر وقت شرکت در کلاس ندارید میتونید با دانلود جلسات و کارگاه های از پیش ضبط شده ما زبان انگلیسی رو یاد بگیرید.

 

راستی، از طریق لینک های زیر این پست رو با دوستاتون به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان