هوشمندانه درس بخونید!

برای یادگیری بهتر هوشمندانه درس بخوانید نه سخت!

شاید برای شما هم پیش امده که ساعت ها درس میخوانید ولی در نهایت به نتیجه ی دلخواهتان نمیرسید. فکر کردید که چه کار میتونید بکنید برای بهتر شدن این موضوع؟ باید بدانید هر مقطعی ، هر موضوعی و گاها یک تک درس خاص میتوانند شیوه های متفاوتی برای یادگیری داشته باشند. روش خواندن زبان انگلیسی هم بسیار متفاوت از درس های دیگر است. چرا که یک زبان جدید است و راه های تمرین و یادگیری آن عمدتا بر عهده ی شماست. همچنین در محیطی هستید که خیلی کم با این زبان سرکار دارید و برخورد کم باعث میشه کار شما سخت تر بشه. در عین حال هیجان و علاقه ای که شما برای یادگیری دارید عامل خیلی مهمی هست تو پیشرفت شما. و اما در زیر چندین مورد برای یادگیری و مطالعه موثر برای شما اورده شده که میتونه بهتون کمک زیادی بکنه. این هارو امتحان کنید و ببینید کدومشون برای شما موثر تر هست.

روخوانی

خیلی وقت ها شما مطلبی رو چندین و چندبار میخونید و این در واقع شمارو اصلا درگیر نمیکنه و فقط روخوانی مطالب هست. روخوانی هم باعث فراموشی سریع مطالب میشود. روخواین برای پیش مطالعه خوب هست ولی برای یادگیری باید درگیر شوید یعنی یادگیری باید یک فعالیت درگیر کننده شود برای شما. یک مثال را برای توضیح این جمله ذکر میکنم: مثال سازی شما وقتی کلمه ای جدید را دیدید نباید مرتب از روش بخونید بلکه باید باهاش جمله بسازید.

• ایده هایی برای یادگیری با درگیری

یک راهنمای درس خواندن بسازید. سوال بسازید و جواب بدید ( ترجیحا جواب کامل)
برای خودتون سوال طرح کنید
فرض کنید شما باید به عنوان مدرس اون موضوع رو تدرس کنید، مطالب رو بلند تکرار کنید گویی شما دارید تو کلاس برای یک عده زبانجو درس میدید.
مثال هایی بنویسید که شخصی سازی شده باشه و مربوط به خود شما باشه( باعث میشه مطلب رو بهتر دریابید)
از نقشه و ریاضیات برای یادگیری استفاده کنید
یک سری علائم خاص با مفاهیم خاص برای یادگیری تون استفاده کنید
هدف دار یک جمله( سوال ها بیشتر) رو بخونید مثلا بفهمید کلید واژه ها کدام هستن و در نهایت جوابی که از شما میخواد چی هست. ( به خصوص تو لیستنینگ و مکالمه این میتونه خیلی به شما کمک کنه)

• فهمیدن چرخه یادگیری

بدونید چرخه یادگیری چی هست فرانک کریست برای اولین بار این موضوع رومطرح کرده. چرخه های یادگیری رو بشکنید و ببینید چیا هستن. پیش مطالعه، کلاس، مرور، درس خواندن و در نهایت چک کردن فهمیدن شما. شاید هر مرحله ای که گفتیم رو میدونستید و این خیلی واضحه ولی حقیقتی که رخ میده شما بعضی از این مراحل رو میون بر میزنید. مثلا قبل کلاس مرور نمیکنید( مطالب پیشین مرور بشه نه مطل جدیدی که ازش اطلاعی ندارید.) این کار باعث میشه مطالب جدید که پیوسته هست با مطالب قبلی رو بهتر یادبگیرید چون قبلیارو بلدید. یا اینکه مرحله آخر که چک کردن میزان فهمیدن شما هست رو با درس خوندن اشتباه بگیرید. و خودتون رو نسنجید. پس سعی کنید همه ی این مراحل رو انجام بدید چون بعد از یک مدت خودتون نتیجه اینکار رو خواهید دید.

• یادگیری فاصله دار

درس خواندن با فواصل زمانی کم و کوتاه خیلی بهتر از زمان های طولانی و پشت سر هم هست. موثر ترین راه اینه که هر روز یک زمان کوتاه رو به درس خوندن اختصاص بدید. یعنی اگر 12-14 ماه هر روز بخونید بهتر از اینه که 3 ماه فشرده بخوایید بخونید. البته باید دقت کنید که بیشتر از 14-15 هم نشه چون باعث خستگی و بی انگیزگی میشه.
بهترین کار اینه که برنامه ریزی داشته باشید و برنامه خودتون رو برای هر 3-4 روز اینده از قبل نوشته باشید. نوشتن این لیست به شما کمک میکنه که هر روز برنامه تون مشخص باشه.
در کل وقتی شما بدونید امروز 20 دقیقه رو صرف تمرین و نوشتن 1 مکالمه کردید کمتر تنبلی میکنید تا وقتی مجبور باشید 1 ساعت پشت سرهم بخوایید زبان کار کنید. پس زمان کم باعث میشه کار رو عقب نندازید.

• همزمان با شبکه های اجتماعی درس نخوانید

شاید بگید که میخوایید برای استراحت سری به اینستاگرام یا گروهتون تو واتساپ بزنید این کل وقت شما رو میگیره شاید بگید فقط 5 دقیقه ولی اتفاقاتی که تو ذهن شما میفته این 5 دقیقه نیست و بخشی از ذهنتون درگیر این اتفاقات میشه. حتی اگر پیامی و خبری نباشه ذهن شما درگیر میشه که چرا خبری نیست؟ چرا کسی حرفی نزده ؟ نکنه چیزی شده؟ و کلا حواس اصلی شما به این ها اختصاص داده میشه به جای تمرکز بر تمرین زبان انگلیسی.

• محیط و شرایط مناسب

در نهایت محیط مناسب میتونه موثر باشه، محیطی که شما تمرکزتون رو از دست ندید. سعی کنید اطرافتون رو جملات و کلمات انگلیسی بچسبونید که نگاهتون بهش بیفته، فایل های صوتی انگلیسی گوش کنید روزی چند دقیقه (فهمیدن کلمات مهم نیست) به خاطر عادت کردن گوش شما به زبانی خارجی یک جورایی محیط سازی فیزیکی انجام دادید برای چند دقیقه. نوت برداری دستی از مطالب یادتون نره.

3 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان